18 اکتبر

نمونه‌های رایج از فرایندهایی که از قوانین های کسب و کار استفاده می‌کنند:

  • محاسبه قیمت
  • میزان تخفیف به مشتری
  • تصویب بودجه
  • عرضه وام
  • مزایای پیشنهادی
  • ایجاد اولویت‌ها

به‌کارگیری قوانین کسب و کار

آگاهی از قوانین کسب و کار اولین گام است.

حالا باید بدانید ساز و کار قوانین کسب و کار چیست.

مدیرانی که دلبستگی زیادی به عملکرد خوب فرایندها و راهبردهای شرکت دارند، باید این قوانین را از طریق تحلیل عالی فرایند تعریف کنند.

این قوانین باید با سیاست‌های شرکت مطابقت داشته، بیانگر اهداف شرکت بوده و راهبردهای تعریف شده را تقویت کند.

پس یک نکته مهم این است که برای افزایش قطعیت رسیدن به اهداف، باید قوانین ممکن را در زمانی که برنامه ریزی راهبردی تعریف شده در نظر گرفت.

بیش از پیش رایج شده است که برای به‌کارگیری قوانین کسب و کار از فناوری استفاده شود، این کار از چابکی و بهره‌وری بیشتر فرایندهای خودکار اطمینان حاصل می‌کند.

مثال‌هایی از قوانین کسب و کار

شرکتی را درنظر بگیرید که به صورت آنلاین کتاب می‌فروشد.

قوانین کسب و کار مشخص می‌کند که در هر مورد چقدر می‌توانید تخفیف بدهید و حداقل حجم خرید برای ارسال رایگان چقدر است.

یک قوانین کسب و کار همچنین مشخص می‌کند که خرید تنها زمانی ارسال می‌شود که مشتری پرداخت آن را انجام داده باشد.

در مورد دیگری، شرکت نرم افزار به عنوان خدمت که از فروش مکرر کار می‌کند را در نظر بگیرید.

این شرکت مشکلاتی را با مشتری‌هایی که پرداخت انجام نمی‌دهند، تجربه کرده است.

اگر هزینه را در محدوده زمانی توافق شده دریافت نشود، چه کاری باید انجام داد؟

شرکتی که نرم افزار را به عنوان خدمت در اختیار مشتری قرار می‌دهد، می‌تواند تصمیم بگیرد که دسترسی مشتری به نرم افزار را پس از مهلتی مشخص، قطع کند.

به عبارت دیگر، شرکت ممکن است تصمیم بگیرد که اشتراک مشتری‌هایی که برای مثال برای دو ماه متوالی هزینه پرداخت نکرده‌اند را لغو کند.

باید درک کنید که اجرای این نوع فرایندها اساسی است.

این که فقط بدانید چگونه می‌توانید قوانین ایجاد شده را تجزیه و تحلیل و تعریف کنید کافی نیست، باید بتوانید آنها را عملی کنید.

در موقعیت‌های بالا تصور کنید که اگر این دستورالعمل‌ها وجود نداشت یا فقط به وظایف فردی بستگی داشت، این فرایندها چگونه اتفاق می‌افتاد.

به این فکر کرده‌اید که چه اتفاقی می‌افتاد اگر می‌خواستید برای تخفیف به هر خرده فروش و مورد به مورد تصمیم بگیرید یا حساب‌های معوقه یک مشتری وظیفه نشناس را کنسل کنید؟

قطعاً کسب و کارتان بهره وری خود را از دست می‌داد و اشتباهاتی رخ می‌داد.

مهندس دشتدار | مدرس دانشگاه و مشاور مدیریت | instagram.com/yaserdashtdar.ir

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.