29 ژانویه

سینرژی یا هم افزایی چیست؟

بعید است بتوانیم کسی را در حوزه مدیریت و استراتژی پیدا کنیم که قصه‌ی ۲+۲=۵ را به عنوان تعریف سینرژی نشنیده باشد.

جالب اینجاست که مفهوم سینرژی در ابتدا در فضایی خارج از حوزه‌ دانش مدیریت و کسب و کار شکل گرفته است و نخستین کاربردهای آن در قرن نوزدهم و در زیست شناسی (برای بیان تعامل بین اندام‌های بدن) بوده است.

اما به هر حال، امروز مفهوم سینرژی، از مفاهیم کلیدی در مدیریت محسوب می‌شود و تعریف سینرژی از نخستین تعاریفی است که دانشجویان مدیریت و به طور خاص، دانشجویان #تفکر سیستمی و #تفکر استراتژیک، آن را می‌آموزند.

تعریف سینرژی چیست؟

سینرژی چیست؟

سینرژی که در فارسی به آن هم افزایی نیز می‌گویند، مفهومی است که اذعان دارد ارزش ترکیبی و عملکرد دو شرکت بیشتر از مجموع آن‌ها بطور مجزا خواهد بود. 

سینرژی اصطلاحی است که بیشتر در زمینه‌ی ادغام و مالکیت (Mergers and Acquisitions) استفاده می‌شود. در اغلب مواقع هم افزایی یا منفعت مالی بالقوه‌ای که از طریق ادغام شرکت‌ها به دست می‌آید، عاملی تعیین‌کننده در ادغام شرکت‌هاست.

وقتی می‌گوییم سینرژی ایجاد شده‌ است، منظورمان این است که چند منبع یا چند ظرفیت در کنار هم قرار گرفته‌اند و منبع جدید یا ظرفیت جدیدی ایجاد شده است که فراتر از حاصل جمع آن منابع یا ظرفیت‌هاست.

نکات مهم :

  • هم افزایی بیان‌کننده‌ی این است که ارزش و عملکرد دو شرکت با یک‌دیگر بیشتر از مجموع ارزش مجزای آن‌ها خواهد بود؛
  • اگر دو شرکت بتوانند باهم ادغام شوند تا بازده بیشتری داشته‌باشند، نتیجه‌ی آن چیزی است که گاهی اوقات از آن به عنوان ادغام سینرژی یاد می‌شود؛
  • سینرژی مورد انتظار حاصل از ادغام را می‌توان به عوامل مختلفی مانند افزایش درآمد، ترکیب استعداد‌ها و فناوری‌ها و کاهش هزینه‌ها نسبت داد؛
  • یک شرکت علاوه بر ادغام با شرکتی دیگر، می‌تواند با ترکیب محصولات یا بازارها نیز سینرژی ایجاد کند، مانند زمانی که یک شرکت محصولات شرکت دیگری را به فروش می‌رساند تا بازده و درآمد را افزایش دهد؛
  • شرکت‌ها همچنین می‌توانند با راه‌اندازی گروه‌های کاری میان‌رشته‌ای که تیم‌ها در آن‌ها برای افزایش بهره وری و نوآوری با یک‌دیگر همکاری می‌کنند، به سینرژی بین بخش‌های مختلف دست یابند.

سینرژی چه اهدافی را دنبال می کند؟

ادغام و مالکیت با هدف بهبود عملکرد مالی شرکت سهامداران انجام می‌شود. دو کسب‌وکار می‌توانند ادغام شوند تا یک شرکت را تشکیل دهند و قادر به دستیابی به درآمد بیشتر باشند، یا شرکتی ایجاد کنند که بتواند فرایندهای اضافی را حذف یا ساده‌سازی کند و درنتیجه، هزینه‌ها را کاهش دهد.

بنابر این اصل، هم افزایی بالقوه در طول فرایند ادغام و مالکیت بررسی می‌شود. اگر دو شرکت بتوانند با هم ادغام شوند تا سود و بازده بیشتری داشته‌باشند، نتیجه‌ی آن ادغام سینرژی خوانده می‌شود.

اگر قیمت سهام پس از ادغام شرکت به دلیل اثر سینرژی افزایش یابد، سهامداران سود خواهند برد. سینرژی مورد انتظار حاصل از ادغام را می‌توان به عوامل مختلفی از جمله افزایش درآمد، ترکیب استعدادها و فناوری‌ها و نیز کاهش هزینه در سازمان نسبت داد. حال که با معنی سینرژی آشنا شدیم، در بخش بعد نیز شرح می‌دهیم انواع Synergy چیست.

انواع سینرژی

انواع سینرژی چیست؟

علاوه بر ادغام با یک شرکت دیگر، یک شرکت ممکن است با ترکیب محصولات یا بازارها نیز سینرژی ایجاد کند. به عنوان مثال، یک کسب‌وکار خرده فروشی که لباس مجلسی می‌فروشد، می‌تواند برای افزایش درآمد خود فروش محصولات زیتنی مانند جواهرات یا کیف را هم به کالاها و کارهای خود اضافه کند.

نکته: این اتفاق می‌تواند منفی نیز باشد. سینرژی منفی زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش واحدهای ترکیبی کم‌تر از ارزش هر واحد به طور مستقل باشد. این شرایط می‌تواند زمانی حاصل شود که شرکت‌های ادغام شده مشکلاتی نظیر تفاوت زیاد در سبک های رهبری و فرهنگ سازمانی داشته‌باشند.

علاوه بر این‌ها یک شرکت می‌تواند با تشکیل کارگروه‌های میان‌رشته‌ای که در آن هر یک از اعضای تیم مجموعه مهارت یا تجارب منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند، به سینرژی دست یابد. برای مثال تیم توسعه‌ی محصول می‌تواند متشکل از بازاریابان، تحلیل‌گران و کارشناسان تحقیق و توسعه (R&D) باشد.

تشکیل این تیم باعث خواهد شد كه ظرفیت و گردش کار افزایش يابد و در نهایت محصولی طراحی شود که نسبت به انجام کارهای افراد به شکل انفرادی و جداگانه‌ نتیجه‌ای بهتر را ارائه می‌دهند.

مهندس دشتدار – مدرس دانشگاه و مشاور مدیریت

INSTAGRAM.COM/YASERDASHTDAR.IR

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.